Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
In Legea cercetării (OG57/2002) sunt menţionate următoarele strategii şi planuri la nivel naţional: - strategia naţională de cercetare-dezvoltare (art 3, 4, 30, 39 şi urm.) care trebuie să conţină şi o strategie a resurselor umane (art 30) - planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare (art 41-43 şi urm.) - planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare (art 17, 41, 46) În Legea Educaţiei (1/2011, la art 160) este menţionată planificarea naţională a studiilor doctorale. La acestea se adaugă, nemenţionate în lege ci în regulamente UE: - strategia de specializare inteligentă la nivel naţional (care poate/trebuie să fie parte din strategia naţională) şi cele la nivel regional - parteneriatele europene din cadrul Horizon Europe (anexa III a regulamentului 695/2021) - PNRR - planurile operaţionale care au componente de cercetare-dezvoltare Primele două sunt adoptate prin HG la propunerea autoritaţii de stat pentru C-D; cele sectoriale sunt adoptate prin ordine de ministru, cu avizul autorităţii de stat pentru C-D. Art. 30, 39 şi 40 precizează necesitatea unor consultări şi rolul a două organisme: (1) Autoritatea de stat pentru cercetare dezvoltare şi (2) Consiliul Naţional pentru Politicile Ştiinţei şi Tehnologie. Planificarea strategică la nivel naţional presupune participarea unei vaste varietăţi de organizaţii (art 39) de la unităţi de cercetare la ministere. Nu există însă (1) o procedură la nivel naţional pentru realizarea planificării strategice; (2) un set de cerinţe pentru strategii şi planuri, cerinţe privind conţinutul şi calităţile acestora (cu excepţia unor menţiuni accidentale şi disparate şi a unui HG (?) privind strategiile naţionale în general). Câteva elemente pot fi extrase însă din lege: (a) trebuie să existe (art 39) o consultare privind obiectivele, consultare care presupune un 'green paper', adica un document care defineşte premizele şi principalele întrebări faţă de care se va face consultarea şi un `white paper' adică un document ulterior consultării, cuprinzând sinteza răspunsurilor şi atitudinea faţă de aceste răspunsuri. (b) trebuie să existe (art 30) o consultare privind politicile de resurse umane, consultare prin care se transmit nişte programe instituţionale privind aceste resurse. (c) trebuie să existe o serie de documente emise de CNPST care fundamentează selecţia priorităţilor. Ori, CNPST nici măcar nu există ceea ce face imposibilă satisfacerea art. 40 din Legea Cercetării privind elaborarea strategiei naţionale. La aceste elemente se adaugă cerinţele formulate în regulamentele europene, în particular regulamentul 1060/2021 privind fondurile structurale, cerinţe legate de procesele de descoperire antreprenorială şi de alte elemente care privesc strategia şi planurile, în particular condiţia favorizantă. Facem observaţia că, în alte ţări, strategia naţională este sinteza strategiilor pe domenii, strategii în care un rol esenţial îl au societăţile ştiinţifice naţionale, care sunt autorităţile ştiinţifice de specialitate--care, în România, nici măcar nu sunt menţionate printre categoriile de organizaţii care ar trebui consultate la art. 39. În ultimele două exerciţii de planificare, elaborarea strategiei naţionale şi a planului naţional a întârziat cu peste un an. Aceste documente ar fi trebuit adoptate în 2013, respectiv în 2020, pentru a permite lansarea primelor competiţii în 2014 şi respectiv 2021. La exerciţiul anterior au fost adoptate în 2014 şi respectiv 2015, în vreme ce pentru exerciţiul actual nu sunt încă adoptate în mai 2022. În aceste condiţii, considerăm că ar trebui elaborată o procedură sistemică de desfăşurare a procesului de planificare strategică la nivel naţional, sub forma unei hotărâri de guvern, chiar dacă necesitatea acesteia nu este precizată explicit în lege. Această hotărâre de guvern ar putea să precizeze: (1) care sunt etapele procesului de planificare strategică şi duratele acestora; (2) cine participă la fiecare etapă şi cine o coordonează; (3) ce documente cheie sunt create în cadrul fiecărei etape şi faptul că aceste documente trebuie publicate (de către cine?); (4) ce structură şi ce criterii de calitate trebuie să îndeplinească cadrul strategic (ansamblul normativelor rezultate); (5) de unde se finanţează activităţile. Un ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru CD, menţionat în hotărârea de guvern, ar trebui să stabilească declanşarea şi bugetarea procesului de planificare strategică. O altă problemă este divergenţa între nivelul de finanţare de 1% din PIB din fonduri publice pentru cercetare, fixat în LEN, OG57 şi programul de guvernare, pe de o parte, şi legea bugetului care fixează sub 1/7 din aceasta sumă. Nu se poate face o strategie funcţională pe 1% din PIB şi care sa se realizeze pe 0.15% pentru că obiectivele unei strategii de crestere accelerată vor fi în contradicţie cu cele ale unei strategii de contracţie. Această chestiune trebuie clarificată prin procedura de planificare strategică.ro-og-57-2002 (18 comentarii) Ordonanţă privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică
ro-lege-1-2011-2022-art-8
CITAT: Pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv. Suplimentar, unităţile şi instituţiile de învăţământ pot obţine şi utiliza autonom venituri proprii. Pentru activitatea de cercetare ştiinţifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului respectiv.ro-lege-1-2011-2022-art-160
CITAT: (1) Studiile universitare de doctorat se organizează cu finanţare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite. Finanţarea studiilor de doctorat poate fi realizatăşi de persoane juridice de drept privat sau de institute de cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract. Modelul de contract şi metodologia de realizare a finanţării se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. (2) Prin hotărâre a Guvernului iniţiată de Ministerul Educaţiei Naţionale se alocă anual, pentru studiile universitare de doctorat, un număr de locuri multianuale, echivalent numărului de granturi multianuale, pe o durată de minimum 3 ani. În metodologia de calcul a finanţării universităţilor se vor avea în vedere costurile pentru programul de studii avansate şi pentru programul de cercetare. Aceste costuri sunt ajustate cu coeficienţi corespunzători pe domenii disciplinare şi profesionale ale doctoratului. (3) Alocarea locurilor, respectiv a granturilor, pe universităţi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Prioritate vor avea universităţile de cercetare avansatăşi educaţie. (4) *** Abrogat (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) şi (4), pentru anul universitar 2012 - 2013, numărul granturilor doctorale se stabileşte prin hotărâre a Guvernului şi se repartizează IOSUD prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. IOSUD repartizeazăşcolilor doctorale granturile doctorale prin competiţie între acestea, pe baza unei metodologii aprobate de senatul universităţii.
ro-og-57-2002-2022-art-3
CITAT: (1) În România activitatea de cercetare-dezvoltare constituie prioritate naţională şi are un rol determinant în strategia de dezvoltare economică durabilă. (2) Strategia naţională în domeniul cercetării-dezvoltării, denumită în continuare Strategie naţională, defineşte politica statului în vederea realizării obiectivelor de interes naţional în acest domeniu şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. (3) Guvernul promovează, susţine, dezvoltăşi stimulează activitatea de cercetare-dezvoltare de interes naţional, scop în care: a) adoptă politici de stimulare şi coordonare la nivel naţional a activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare; b) asigură surse de finanţare şi instituie structuri organizatorice corespunzătoare pentru administrarea fondurilor respective, conform prevederilor prezentei ordonanţe; c) elaborează politici şi emite reglementări pentru crearea în economie a unui mediu favorabil, protecţia patrimoniului ştiinţific naţional, pentru difuzarea, absorbţia şi valorificarea rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare în scopul dezvoltării economice durabile, al creşterii bunăstării şi calităţii vieţii, al îmbogăţirii patrimoniului naţional şi internaţional al cunoaşterii.ro-og-57-2002-2022-art-4
CITAT: (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administraţiei publice centrale de specialitate, care exercită atribuţiile autorităţii de stat pentru domeniul cercetării-dezvoltării. (2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, în principal, următoarele atribuţii în domeniu: a) elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale; b) asigurarea cadrului instituţional pentru aplicarea Strategiei naţionale; c) coordonarea la nivel naţional a politicilor guvernamentale; d) stimularea, susţinerea, dezvoltarea şi monitorizarea activităţii de cercetare-dezvoltare; e) conducerea, în cazuri deosebite, a unor programe de cercetare-dezvoltare şi inovare sau părţi din acestea. (3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Română, care au alocate prin buget fonduri pentru cercetare, finanţează din acestea programe proprii sau sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu strategia şi politicile naţionale în domeniu.ro-og-57-2002-2022-art-29
CITAT: (1) Menţinerea şi dezvoltarea potenţialului uman de cercetare-dezvoltare şi a bazei de cunoştinţe în domeniu reprezintă un atribut important al politicii de cercetare, susţinut cu prioritate prin programele privind resursele umane. (2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmăreşte şi identifică bunele practici pentru activităţile de cercetare-dezvoltare din ţările Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru cooperare şi dezvoltare economicăşi organizează popularizarea lor în vederea adoptării acestora de către instituţiile şi unităţile de cercetare-dezvoltare.ro-og-57-2002-2022-art-30
CITAT: (1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmăreşte creşterea potenţialului naţional de cercetare şi solicită Academiei Române şi academiilor de ramură, instituţiilor de învăţământ superior, institutelor naţionale şi instituţiilor publice din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare să elaboreze şi să aplice programe privind formarea şi dezvoltarea resurselor umane utilizate în cercetare. Programele astfel elaborate vor fi sintetizate în Strategia resurselor umane din activitatea de cercetare-dezvoltare, parte componentă a Strategiei naţionale. (2) Unităţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare, care beneficiază de facilităţile prevăzute în prezenta ordonanţă, vor asigura stabilizarea personalului atestat pe grade ştiinţifice, vor lua măsuri speciale pentru motivarea tinerilor de a desfăşura activităţi în acest domeniu şi vor menţine şi vor dezvolta potenţialul uman de cercetare implicat în domenii de vârf, prin angajarea anuală a unui număr de absolvenţi şi specialişti cu cea mai bună pregătire, cel puţin egal cu numărul de personal cu studii superioare plecat din institut în anul anterior, cu excepţia situaţiilor ce rezultă din restructurări. Promovarea cercetătorilor se face ţinându-se seama, în principal, de performanţa ştiinţifică, confirmată la nivel naţional şi internaţional.ro-og-57-2002-2022-art-39 (1 comentariu)
CITAT: (1) Strategia naţională stabileşte obiectivele de interes naţional şi cuprinde mijloacele pentru realizarea acestora. Obiectivele principale ale Strategiei naţionale sunt: a) promovarea şi dezvoltarea sistemului naţional de cercetare-dezvoltare pentru susţinerea dezvoltării economice şi sociale a ţării şi a cunoaşterii; b) integrarea în comunitatea ştiinţifică internaţională; c) protecţia patrimoniului tehnico-ştiinţific românesc; d) dezvoltarea resurselor umane din activitatea de cercetare; e) dezvoltarea bazei materiale şi finanţarea activităţii de cercetare. (2) Obiectivele Strategiei naţionale sunt în concordanţă cu obiectivele Programului de guvernare şi ale strategiilor sectoriale şi sunt stabilite pe baza consultării cu organele administraţiei publice centrale şi locale, cu Academia Românăşi cu academiile de ramură, cu instituţiile de învăţământ superior, cu unităţile de cercetare-dezvoltare, cu marii agenţi economici, cu patronatele şi cu sindicatele. (3) Strategia naţională se actualizează periodic, în funcţie de evoluţia economico-socială.ro-og-57-2002-2022-art-40 (1 comentariu)
CITAT: (1) Pentru stabilirea priorităţilor Strategiei naţionale se înfiinţează Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei, fără personalitate juridică, ca organ consultativ al Guvernului, în coordonarea primului-ministru. (2) Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei este constituit din maximum 9 membri, persoane recunoscute pentru experienţa în domeniu, din care cel puţin 4 sunt membri ai Colegiului consultativ la momentul numirii lor în Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei. Componenţa se aprobă prin decizie a primului ministru, pe baza propunerilor conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pentru un mandat de 5 ani. (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei se adoptă prin consens în şedinţa de constituire a acestuia, la propunerea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. (4) Anual, Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei prezintă Guvernului, în cadrul unei şedinţe de Guvern, un raport care cuprinde concluziile şi recomandările privind cercetarea ştiinţifică, transferul tehnologic, inovarea şi dezvoltarea societăţii şi economiei bazate pe cunoaştere în România şi care se face public.ro-og-57-2002-2022-art-41
CITAT: Implementarea Strategiei naţionale se realizează prin: a) Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare Plan naţional; b) planuri de cercetare ale autorităţilor publice centrale şi locale, denumite în continuare planuri sectoriale; c) alte planuri, programe şi proiecte de cercetare.ro-og-57-2002-2022-art-42
CITAT: Planul naţional reprezintă instrumentul principal prin care se asigură: a) coordonarea, corelarea şi realizarea politicilor naţionale în domeniul cercetării-dezvoltării şi al cunoaşterii; b) corelarea politicilor din domeniul cercetării-dezvoltării şi al inovării cu priorităţile de dezvoltare economicăşi socială susţinute de ansamblul politicilor guvernamentale; c) coerenţa şi continuitatea activităţilor din domeniul cercetării-dezvoltării, al cunoaşterii şi inovării.ro-og-57-2002-2022-art-43
CITAT: (1) Planul naţional conţine programe de cercetare-dezvoltare-inovare. (2) Programele cuprinse în Planul naţional, aprobat prin hotărâre a Guvernului, se evalueazăşi se detaliază anual de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. (3) La elaborarea, evaluarea şi detalierea Planului naţional, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare consultă Colegiul consultativ, Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior, Academia Românăşi academiile de ramură, precum şi alţi factori interesaţi.ro-og-57-2002-2022-art-45
CITAT: Planul naţional, inclusiv resursele financiare necesare, este elaborat şi administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se aprobă prin hotărâre a Guvernului şi se finanţează în sistem multianual. Cheltuielile anuale pentru realizarea Planului naţional se aprobă prin bugetul de stat, în concordanţă cu finanţarea multianuală angajată prin programele componente ale Planului naţional. Alocarea sumelor anuale pe programele componente ale Planului naţional se face prin ordin al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.ro-og-57-2002-2022-art-47 (1 comentariu)
CITAT: (1) Conducerea programelor prevăzute în Planul naţional sau a altor planuri, programe sau proiecte de cercetare-dezvoltare şi inovare ale autorităţilor contractante se poate face direct de către acestea sau se poate atribui, în baza caracterului de recurenţă, Unităţii executive pentru finanţarea învăţământului superior, a cercetării, dezvoltării şi inovării, instituţiilor şi unităţilor cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare sau de management al activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare, academiilor de ramură, instituţiilor de învăţământ superior acreditate, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi operatorilor economici, pe bază de criterii de capabilitate, în sistem competiţional sau în mod direct, potrivit legii. (2) *** Abrogat (3) *** Abrogat (4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării conducerea de programe prevăzute în Planul naţional. (5) Conducerea programelor şi a proiectelor finanţate în sistem competiţional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza următoarelor proceduri de selectare a contractorilor: a) licitaţie sau, după caz, proceduri competiţionale simplificate, dacă urmează să fie selectat un singur contractor, pentru procurarea serviciilor de conducere a programelor, serviciilor de conducere a unor proiecte de mare complexitate, bunurilor sau altor servicii; b) evaluarea propunerilor de proiecte, dacă urmează să fie selectaţi mai mulţi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere şi/sau execuţie a proiectelor de cercetare-dezvoltare şi de inovare. (6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile şi bunurile prevăzute la alin. (5) se poate face în mod direct, în situaţiile în care acestea nu pot fi procurate din mai multe surse. (7) Atribuirea conducerii programelor şi realizării lucrărilor se face pe bază contractuală, conform normelor metodologice prevăzute la art. 60 alin. (2). (8) Orice program are un singur conducător de program.ro-og-57-2002-2022-art-56
CITAT: (1) Programele prevăzute în Planul naţional cuprind activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, care se finanţează din suma prevăzută în bugetul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum şi din alte surse de finanţare care pot fi atrase în acest scop. (2) Programele sunt anuale sau multianuale.ro-og-57-2002-2022-art-59
CITAT: Programele prevăzute în Planul naţional pot include instrumente financiare destinate obţinerii unor rezultate de prestigiu, precum şi valorificării acestora, inclusiv prin parteneriat internaţional.
ue-regulament-1060-2021 REGULAMENTUL (UE) 2021/1060 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize
CITAT: CRITERIILE CONDIŢIEI FAVORIZANTE DE LA OBIECTIVUL DE POLITICA 1: Obiectivul de politica 1. O Europă mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente Conditia favorizanta: Buna guvernanță a strategiei naționale sau regionale de specializare inteligentă Strategia sau strategiile de specializare inteligentă trebuie să fie sprijinită (e) de: 1. O analiză la zi a provocărilor existente în ceea ce privește diseminarea inovării și digitalizarea; 2. Existența unei instituții sau a unui organism național/regional competent care să fie responsabil cu managementul strategiei de specializare inteligentă; 3. Instrumente de monitorizare și evaluare pentru a măsura performanțele în direcția atingerii obiectivelor strategiei; 4. Existența unei cooperări funcționale între părțile interesate („procesul de descoperire antreprenorială”); 5. Acțiuni necesare pentru îmbunătățirea sistemelor de cercetare și inovare naționale sau regionale, după caz; 6. Acțiuni de sprijinire a tranziției industriale, după caz; 7. Măsuri de consolidare a cooperării cu partenerii din afara unui anumit stat membru în domeniile prioritare sprijinite de strategia de specializare inteligentă.ue-regulament-695-2021 Regulation (EU) 2021/695 of the European Parliament and of the Council of 28 April 2021 establishing Horizon Europe--the Framework Programme for Research and Innovation, laying down its rules for participation and dissemination, and repealing Regulations (EU) No 1290/2013 and (EU) No 1291/2013
ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-1g
CITAT: Coordonare, coerență și angajament: statele membre introduc dimensiunea europeană în politicile de C-I naționale și regionale și asigură o mai bună adeziune și un angajament național sporit față de punerea în aplicare cu succes a priorităților SEC. Statele membre, cu sprijinul Uniunii, își coordonează politicile și programele de C-I în domenii de interes comun, inclusiv prin asigurarea complementarității și încurajarea sinergiilor cu programele-cadru ale Uniunii pentru C-I și cu alte programe și fonduri ale Uniunii, facilitând astfel cooperarea transnațională în cadrul SEC, direcționează investițiile și reformele în C-I către realizarea SEC și accelerarea tranziției verzi și a transformării digitale;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-1i
CITAT: Incluziune: statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a dezvolta întregul potențial al SEC în scopul de a fi competitive la nivel mondial; în consecință, statele membre și regiunile mai puțin performante ar trebui să fie consiliate și sprijinite în vederea intensificării eforturilor lor de a spori performanța și dimensiunea sistemelor lor de C-I și de a-și dezvolta capacitățile, atât cele umane, cât și cele de infrastructură, inclusiv prin exploatarea sinergiilor dintre finanțarea lor națională și regională și fondurile Uniunii. Ar trebui sprijinite eforturile la nivelul Uniunii de a debloca potențialul de excelență din statele membre și de a conecta cercetătorii și inovatorii din regiunile mai puțin performante cu rețelele europene caracterizate prin excelență din întreaga Uniune;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2
CITAT: Statele membre ar trebui să adopte în mod voluntar următoarele domenii prioritare de acțiune comună în sprijinul SEC, pe baza cărora vor fi concepute acțiunile SEC din agenda de politici privind SEC. Respectivele acțiuni ar trebui să asigure o aliniere strânsă cu valorile și principiile în materie de C-I în Uniune și un sprijin adecvat pentru acestea, astfel cum se prevede în prezenta recomandare. ])ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2l
CITAT: Mai multe investiții și reforme în țări și regiuni cu performanțe mai scăzute în materie de C-I: mobilizarea eficace a finanțării din partea Uniunii și a finanțării naționale pentru investițiile în C-I, în paralel cu oferirea de sprijin și asistență pentru inițierea reformelor C-I necesare;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2m
CITAT: Sinergii între programele de finanțare ale Uniunii, cele naționale și cele regionale: sinergiile dintre programele de finanțare ale Uniunii și schemele naționale și regionale de finanțare a C-I ar trebui să fie ghidate de valorile și principiile prevăzute în prezenta recomandare și să fie încurajate, operaționalizate și consolidate, pe baza unor orientări bine stabilite pentru punerea lor în aplicare, în special între Orizont Europa, politica de coeziune și Mecanismul de reziliență și redresare;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2o
CITAT: Sprijin pentru garantarea și acordarea de prioritate investițiilor pe termen lung și reformelor de politică în domeniul C-I: la toate nivelurile de guvernanță (al Uniunii, național și regional), cu o mai bună coordonare și participare intersectorială, inclusiv cu spații de testare în materie de reglementare și cu clauze de experimentare; ar trebui să existe o legătură strânsă între conceperea, punerea în aplicare și evaluarea lor, astfel încât să se maximizeze sinergiile și impactul;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2p
CITAT: Coordonarea investițiilor în domeniul C-I: prin sprijinirea identificării și a implementării de investiții și reforme coordonate, în vederea consolidării dimensiunii SEC la toate nivelurile de guvernanță din Uniune și a maximizării impactului lor în beneficiul sistemelor științifice și de inovare ale Uniunii, precum și prin stimularea interoperabilității sistemelor pe baza lecțiilor învățate de pe urma programării în comun și a infrastructurilor europene de cercetare.ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-3
CITAT: Statele membre ar trebui să acorde prioritate investițiilor și reformelor care vizează prioritățile SEC și să ofere condițiile necesare și sprijin pentru investiții private mai puternice în C-I la nivelul Uniunii și la nivel național și regional, prin stabilirea unor obiective voluntare realiste, dar ambițioase, la nivel național pentru investițiile în C-D și pentru rezultatele acestora, ținând seama în același timp de circumstanțele naționale:ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-3a
CITAT: cheltuielile publice pentru C-D și investițiile private în C-I necesită un cadru adecvat de politică și de reglementare, pentru a maximiza eficacitatea și eficiența lor și pentru a asigura un impact economic și social; pe de altă parte, reformarea cadrului politicii de C-I sau punerea în aplicare a unei agende transformatoare necesită mobilizarea unor resurse adecvate (de exemplu, finanțare, resurse umane, competențe, posturi de cercetare) pentru a stimula schimbarea și a îmbunătăți performanța și rezultatele sistemului de C-I;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-3b
CITAT: obiectivele de investiții în C-D nu numai că stimulează rata globală de creștere a cheltuielilor pentru C-D, ci reflectă și obiective mai calitative în ceea ce privește orientările științifice, tehnologice, societale sau industriale; acest lucru se aplică în special cheltuielilor publice pentru C-D care sprijină prioritățile SEC, inclusiv reformele sistemelor naționale și regionale de C-I, o economie durabilă și competitivă și dubla tranziție.ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-5
CITAT: Statele membre ar trebui să își precizeze strategia către atingerea obiectivelor lor naționale privind cheltuielile totale pentru C-D prin stabilirea voluntară a unor obiective naționale secundare, de exemplu în ceea ce privește: - cheltuielile publice preconizate pentru C-D, exprimate ca procent din PIB; - procentul din cheltuielile publice naționale pentru C-D angajate pentru programele și inițiativele comune, infrastructurile de cercetare și parteneriatele europene; - o creștere preconizată a cheltuielilor totale pentru C-D pentru statele membre care au rămas în urmă în comparație cu media Uniunii a cheltuielilor pentru C-D, exprimate ca procent din PIB.ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-6
CITAT: Statele membre iau act de propunerile Comisiei de a include un nou obiectiv de efort public de 1,25 % din PIB-ul Uniunii pe care statele membre urmează să îl îndeplinească până în 2030 în mod coordonat la nivelul Uniunii, precum și două noi obiective voluntare pentru statele membre de a angaja 5 % din finanțarea publică națională a C-D pentru programe comune și pentru parteneriate europene până în 2030 și, respectiv, de a majora cu 50 % investițiile în C-D în respectivele state membre aflate sub intensitatea medie în materie de C-D a Uniunii.ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-7
CITAT: Comisia și statele membre ar trebui să pună în aplicare un mecanism de coordonare consolidat, pentru a asigura progresul către prioritățile SEC. Acesta ar trebui să includă coordonarea și sprijinul la nivelul Uniunii, din etapele de planificare strategică și de concepere până la etapele de punere în aplicare și de monitorizare, printr-o serie de instrumente și procese de politică mai simple și mai puțin împovărătoare: — o agendă de politici privind SEC aprobată de Consiliu, care să stabilească acțiunile SEC care urmează să fie puse în aplicare în comun și pe bază voluntară, într-un mod coordonat și flexibil, fără a crește sarcina administrativă a statelor membre, în sprijinul principiilor pentru C-I și al priorităților SEC stabilite în prezenta recomandare și ca răspuns la provocările cu care se confruntă comunitățile de C-I de la nivelul Uniunii și de la nivel național și societatea în ansamblu. Agenda de politici privind SEC ar trebui să fie clară, fezabilă și să ofere o valoare adăugată reală pentru Uniune, definind și descriind fiecare acțiune în vederea punerii sale în aplicare (la nivelul Uniunii și/sau la nivel național); — un proces național sau un instrument de politici adaptat, utilizat în mod voluntar de fiecare stat membru, de exemplu sub forma unei strategii, a unui plan de acțiune național sau a unei foi de parcurs naționale privind SEC, pentru a identifica măsurile în curs de desfășurare sau planificate la nivel național sau regional care contribuie la punerea în aplicare a agendei de politici privind SEC și la alte domenii prioritare de acțiune comună; — o platformă online ușor de utilizat, dedicată politicilor privind SEC, pentru informarea cu privire la (i) punerea în aplicare a agendei de politici privind SEC la nivelul Uniunii și la nivel național și la (ii) alte investiții, reforme și activități relevante care sprijină principiile și domeniile prioritare SEC stabilite în prezenta recomandare. Platforma online pentru politicile privind SEC ar trebui să se bazeze pe resursele și instrumentele existente și să reducă sarcina administrativă pentru statele membre și pentru Comisie.
ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-16
CITAT: subliniază că noul SEC trebuie să integreze pe deplin dubla tranziție verde și digitală și să contribuie la accelerarea eforturilor de C&I în acest context, printre altele printr-o mai bună aliniere și consolidare a investițiilor în C&I prin exploatarea sinergiilor cu Mecanismul de redresare și reziliență (RRF), precum și prin îmbunătățirea colaborării dintre C&I private și publice nu numai în interiorul statelor membre, ci și între acestea, pentru a accelera adoptarea la nivel societal și introducerea timpurie pe piață a tehnologiilor și soluțiilor inovatoare care sunt vitale pentru atingerea obiectivelor economice majore ale UE;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-17
CITAT: subliniază că, dat fiind că Europa se confruntă cu importante probleme societale, ecologice și economice, agravate de criza provocată de pandemia de COVID-19, este important ca SEC să fie modernizat pentru redresarea Europei și a construi un nou model rezistent din punct de vedere social, economic și ecologic pentru UE; își exprimă, prin urmare, îngrijorarea cu privire la ritmul lent de aliniere între politicile naționale și politicile convenite cu statele membre la nivelul UE;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-19
CITAT: reamintește importanța contribuției C&I la realizarea obiectivelor stabilite în Acordul de la Paris și a obiectivelor Pactului verde european; încurajează o creștere globală a bugetelor naționale de C&I în domeniul tehnologiilor energetice curate, promovând astfel obiectivele naționale și țintele de finanțare care indică traiectorii concrete și relevante pentru 2030 și 2050;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-26
CITAT: consideră că una dintre cheile succesului creșterii semnificative a cheltuielilor publice pentru C&I constă în integrarea diferitelor surse de finanțare europene, naționale și private, inclusiv convergența finanțării prin intermediul programului Orizont Europa, al Mecanismului de redresare și reziliență, al fondurilor de coeziune ale UE și al finanțării naționale pentru C&D;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-29
CITAT: recunoaște rolul semnificativ al guvernelor regionale în promovarea politicilor de C&I, precum și importanța ecosistemelor regionale din domeniu; invită Comisia și statele membre să adopte o formă de guvernanță pe mai multe niveluri care să includă administrațiile regionale și locale pentru a consolida ecosistemele regionale și „centrele SEC”;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-38
CITAT: ia act de lansarea Forumului SEC pentru tranziție pentru a sprijini statele membre în coordonarea și prioritizarea finanțării și reformelor naționale în domeniul C&I;
actualizat la 2024-12-19 18:54:39