Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
ro-lege-1-2011-2022-art-191
CITAT: (1) Pentru granturile gestionate prin Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului asigură un avans de până la 90% din valoarea grantului din momentul semnării contractului de finanţare. Pentru diferenţă, universităţile pot avansa fonduri din venituri proprii. (2) Mobilitatea interinstituţională a personalului de cercetare după principiul 'grantul urmează cercetătorul' este garantată prin prezenta lege şi se realizează prin metodologii elaborate de autorităţile contractante. Titularul grantului răspunde public, conform contractului cu autoritatea contractantă, de modul de gestionare a grantului.ro-lege-1-2011-2022-art-255
CITAT: (1) Cadrele didactice care redactează teza de doctorat sau lucrări în interesul învăţământului pe bază de contract de cercetare ori de editare au dreptul la 6 luni de concediu plătit, o singură dată, cu aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ. (2) Personalul didactic aflat în situaţia prevăzută la alin. (1) nu poate fi încadrat în activităţi didactice retribuite în regim de plată cu ora. (3) În situaţia desfiinţării unei unităţi de învăţământ de stat, salariaţii disponibilizaţi primesc salarii compensatorii, conform legii.ro-lege-1-2011-2022-art-291
CITAT: (1) Personalul din învăţământul superior este format din personal didactic şi personal nedidactic. (2) Personalul didactic este format din personalul didactic de predare/cercetare, personal didactic auxiliar/cercetare din universităţi, biblioteci universitare şi biblioteci centrale universitare. (3) Prin personal didactic şi de cercetare, în sensul prezentei legi, se înţelege personalul care deţine, în mod legal, unul dintre titlurile universitare sau de cercetare prevăzute de prezenta lege, care aparţine unei instituţii de învăţământ superior şi care desfăşoară activităţi didactice şi/sau de cercetare. (4) În raport cu relaţiile de muncă stabilite cu instituţia de învăţământ superior, personalul didactic poatefi: titular sau asociat. În raport cu participarea la procesul didactic şi cu gradul de pregătire profesională, personalul didactic poate fi: personal didactic sau personal didactic auxiliar. (5) Prin personal didactic titular se înţelege personalul didactic care ocupă o funcţie didactică într-o universitate, obţinută prin concurs, pe o perioadă nedeterminată, precum şi personalul didactic menţinut conform prevederilor art. 289 alin. (6), în condiţiile legii. Personal didactic titular este şi personalul didactic care beneficiază de rezervare de post, în condiţiile legii. Cadrele didactice şi de cercetare angajate pe perioadă determinată au statut de cadru didactic şi de cercetare asociat. (6) Calitatea de titular există numai în raport cu o singură instituţie de învăţământ superior sau cu o singură instituţie de cercetare-dezvoltare; când un cadru didactic desfăşoară activităţi didactice sau de cercetare ştiinţifică în mai multe instituţii de învăţământ superior ori de cercetare-dezvoltare, calitatea de titular poate fi numai la una dintre ele, iar în celelalte, calitatea este de cadru didactic sau de cercetător asociat. (7) Funcţiilor de cercetare-dezvoltare din universităţi şi personalului care le ocupă li se aplică prevederile Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare. (8) În cazul desfiinţării unei unităţi de învăţământ superior de stat, personalul astfel disponibilizat beneficiază de salarii compensatorii, conform legislaţiei în vigoare.ro-lege-1-2011-2022-art-304
ro-lege-319-2003-2022-art-25
CITAT: (1) La încetarea activităţii în instituţie sau unitate, personalul de cercetare-dezvoltare nu poate folosi rezultatele ştiinţifice şi tehnice care au fost obţinute în unitate în cadrul unor lucrări finanţate din fonduri publice, pe o durată de cel puţin 5 ani, fără acordul finanţatorului. (2) Nerespectarea angajamentului prevăzut la alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă echivalentă cu 20 de salarii de CS I, la gradaţia maximă. (3) Plata amenzii nu exonerează contravenienţii de la plata daunelor provocate. (4) Contravenţia se constatăşi amenda corespunzătoare se aplică de reprezentantul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sub a cărei autoritate se află unitatea de cercetare-dezvoltare prejudiciată. (5) Contravenţiei prevăzute la alin. (2) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.ro-lege-319-2003-2022-art-27
CITAT: În vederea sprijinirii instruirii şi mobilităţii personalului de cercetare-dezvoltare, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi ordonatorii principali de credite care finanţează activităţi de cercetare-dezvoltare pot înfiinţa, în condiţiile legii, centre de instruire pentru personalul de cercetare-dezvoltare, precum şi din alte domenii.
ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-1d
CITAT: Libera circulație: libera circulație a cercetătorilor și a personalului auxiliar, a cunoștințelor științifice și a tehnologiei ar trebui promovată, atrăgând talentele și evitând potențialul exod al talentelor. Acest lucru implică schimbul de cunoștințe, date și instrumente științifice cât mai din timp, în special prin practicile științei deschise, cariere atractive și bazate pe merite, recunoașterea competențelor cercetătorilor și ale personalului auxiliar de-a lungul întregii lor cariere, îmbunătățirea condițiilor-cadru pentru mobilitatea cercetătorilor, sprijinirea circulației cercetătorilor în întreaga Uniune, încurajarea schimburilor dintre mediul academic și industrie (precum și cu alte sectoare), diseminarea inovării și sprijinirea accesului liber la infrastructurile de cercetare, la infrastructurile tehnologice și la serviciile acestora;
ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-32
CITAT: subliniază că SEC ar trebui să acorde prioritate accesului la excelență, mobilității cercetătorilor și liberei circulații a cunoștințelor, să promoveze incluziunea și să răspândească oportunitățile pe întreg teritoriul Europei, întărind legăturile și sinergiile dintre diferitele comunități de C&I, contribuind astfel la fructificarea deplină a potențialului de C&I al Europei; subliniază că, acordând prioritate excelenței, SEC poate juca un rol esențial în reducerea disparităților din Uniune și poate contribui la reducerea decalajului existent în materie de cercetare;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-34
CITAT: felicită Comisia pentru planurile de a îmbunătăți accesul la instituții de excelență și infrastructuri pentru cercetătorii din întreaga UE; subliniază însă necesitatea unui sprijin mai bine direcționat, care să contribuie la eliminarea decalajului C&I în Uniune;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-37
CITAT: își exprimă aprecierea pentru inițiativa ERA4You de măsuri de mobilitate specifice menite să sprijine cercetătorii din statele membre cu o performanță scăzută în materie de C&I să învețe și să dezvolte excelența și să promoveze mobilitatea cercetătorilor între sectorul economic și mediul academic;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-39
CITAT: ia act de faptul că circulația talentelor și oportunitățile de C&I variază foarte mult de la un stat membru la altul; consideră că Comisia și statele membre ar trebui să urmărească circulația talentelor, deoarece o mișcare circulară echilibrată a cercetătorilor poate răspunde în mod activ la problema „exodului de creiere”; consideră că realizarea unui astfel de echilibru necesită acțiuni la nivel european prin măsuri și instrumente politice;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-40
CITAT: subliniază importanța sistemelor de stimulare a mobilității cercetătorilor (ERASMUS+, acțiunile Marie Skłodowska-Curie, Consiliul European pentru Cercetare); reamintește, în acest context, studiul privind măsurile de sprijin pentru ca cercetătorii să se întoarcă în Uniune și în țara lor de origine din Uniune, prevăzut în Orizont Europa, care poate fi un instrument util pentru a demonstra necesitatea unor măsuri de promovare a întoarcerii cercetătorilor;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-42
CITAT: salută inițiativa de a dezvolta un set de instrumente pentru sprijinirea carierelor în cercetare; regretă faptul că Comisia are în vedere adoptarea sa abia în 2024 și solicită adoptarea sa mai rapidă pentru a spori mobilitatea, a dezvolta competențele și aptitudinile, a oferi cursuri de formare specifice și a îmbunătăți capacitatea de inserție profesională;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-43
CITAT: solicită Comisiei să identifice și să elimine barierele persistente cu care se confruntă cercetătorii atunci când aceștia intenționează să se mute în alte țări și regiuni europene, inclusiv barierele care nu sunt legate de cercetare, cum ar fi sistemele de securitate socială, pensiile și politicile de resurse umane care implică sisteme de recunoaștere și de recompensare, precum și structurile de îngrijire a copiilor și echilibrul dintre viața profesională și cea privată; în acest scop, invită Comisia și agențiile naționale să colaboreze și să îmbunătățească colectarea și comparabilitatea informațiilor privind recrutarea și mobilitatea cercetătorilor, precum și privind modelele de dezvoltare a carierei;ue-rezolutie-2524-2021-2022-obj-44
CITAT: sprijină planul Comisiei de a se baza pe Fondul paneuropean de pensii pentru cercetători (RESAVER) și de a dezvolta un cadru general privind carierele cercetătorilor pentru a promova în continuare mobilitatea transfrontalieră și transsectorială, pentru a spori comparabilitatea și transparența în ceea ce privește oportunitățile de carieră și pentru a atrage mai bine talentele cu înaltă calificare din țările terțe;ue-rezolutie-2524-2021-2022-ctx-a
CITAT: întrucât finalizarea SEC prin realizarea liberei circulații a cercetătorilor și a liberei circulații a cunoștințelor științifice și a tehnologiei constituie o prioritate-cheie pentru Uniunea Europeană;ue-rezolutie-2524-2021-2022-ctx-c
CITAT: întrucât SEC a asigurat mecanisme importante pentru a asigura libera circulație a cercetătorilor și schimbul de tehnologii ale cunoașterii și de inovare; întrucât, în plus, SEC este un cadru consacrat, bine cunoscut, care stimulează acțiunile transfrontaliere comune de C&I între cercetătorii din statele membre și „centrele SEC”;
actualizat la 2024-12-19 18:54:39