Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
[Legislaţia cercetării]
< art. 73 ]
ro-og-57-2002
[ art. 75 >
(1) În sensul prezentei ordonanţe, prin rezultatele activităţilor de cercetare-dezvoltare obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice, denumite în continuare rezultatele cercetării, se înţelege: a) documentaţii, studii, lucrări, planuri, scheme şi altele asemenea; b) brevete de invenţie, certificate de înregistrare a desenelor şi modelelor industriale şi altele asemenea; c) tehngii, i, procedee, produse informatice, reţete, formule, metode şi altele asemenea; d) obiecte fizice şi produse realizate în cadrul derulării contractului respectiv; e) colecţii şi baze de date conţinând înregistrări analogice sau digitale, izvoare istorice, eşantioane, specimene, fotografii, observaţii, roci, fosile şi altele asemenea, împreună cu informaţiile necesare arhivării, regăsirii şi precizării contextului în care au fost obţinute. (2) Achiziţiile efectuate în vederea executării prevederilor unui contract de cercetare nu fac parte din rezultatele cercetării, cu excepţia achiziţiilor care sunt înglobate în unul dintre rezultatele cercetării încadrate în categoriile prevăzute la alin. (1). (3) Persoană juridică executantă este considerată persoana juridică care a obţinut oricare dintre rezultatele cercetării prevăzute la alin. (1), în mod direct şi nemijlocit. (4) Instrumentele de evaluare şi monitorizare a activităţilor de cercetare-dezvoltare finanţate din fonduri publice, elaborate de autorităţile sau organismele competente conform legii, iau în considerare numai acele rezultate ale cercetării care sunt relevante pentru evaluarea şi monitorizarea avută în vedere, după caz.
OBSERVATIE Direcţia reformei regimului rezultatelor de cercetare.
ro-og-57-2002-2022-art-74 (4 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-75 (3 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-76 (2 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-77 (3 comentarii)
ro-hg-1265-2004 (3 comentarii) Norme metodologice privind programele, proiectele şi acţiunile cuprinse în PNCDI
ro-hg-1266-2004 (3 comentarii) Norme metodologice privind programele, proiectele şi acţiunile cuprinse în planurile sectoriale.
ro-lege-8-1996 (2 comentarii) Drepturile de autor şi drepturile conexe
ro-lege-64-1991 (1 comentariu) Legea 64/1991 privind brevetele de invenţie.
ro-lege-16-1996 (1 comentariu) Arhivele naţionale.
ue-recomandare-416-2008 (1 comentariu) Gestionarea proprietăţii intelectuale în activităţile de
transfer de cunoştinţe şi Codul de bune practici pentru
universităţi şi alte organizaţii publice de cercetare
opensci2020 (1 comentariu) Politica stiintei deschise (la nivelul UE)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
aa20220225 (5 comentarii) Comunicat Ad Astra privind reforma legislativă a cercetării, din 25 februarie 2022
Considerăm că scopul general al revizuirii regimului rezultatelor de cercetare ar trebui să includă modernizarea acestuia în conformitate cu: - politicile UE, politicile naţionale şi bunele practici emergente privind ştiinţa deschisă - recomandările UE privind valorificarea rezultatelor de cercetare - legislaţia naţională şi europeană privind dreptul de autor, drepturile conexe, brevetarea, arhivarea şi regimul informaţiilor clasificate - necesitatea programatică a introducerii unui regim care să stimuleze pozitiv cercetătorii să îşi valorifice rezultatele în aplicaţii practice, inclusiv comerciale.
OBSERVATIE Ambiguitate în definiţia şi utilizarea termenului de
'lucrare ştiinţifică'.
ro-og-57-2002-2022-art-74 (4 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-def-17 (1 comentariu)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
La definiţia 17 din legea cercetării, `lucrarea' este o parte dintr-un proiect, care are un obiectiv specific; in vreme ce la art 74 din aceeasi lege, lucrarea este dată ca o formă de rezultat--dar proiectul si rezultatele proiectului sunt doua notiuni disjuncte.
OBSERVATIE Clarificarea categoriilor de rezultate de cercetare.
ro-og-57-2002-2022-art-74 (4 comentarii)
mf15 (3 comentarii) Frascati Manual 2015
Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development
ro-lege-8-1996-2019-art-7 (1 comentariu)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
aa20220225 (5 comentarii) Comunicat Ad Astra privind reforma legislativă a cercetării, din 25 februarie 2022
Per ansamblu, considerăm că acest articol defineşte în mod defectuos rezultatele de cercetare, cel mai grav fiind faptul că ignoră principalul tip de rezultat--articolul ştiinţific primar; restrânge inutil definiţia asupra cercetării-dezvoltării prin contracte de finanţare din fonduri publice; nu clasifică adecvat aceste rezultate şi nu face diferenţa esenţială, de exemplu, între cunoştinţe (cum ar fi un procedeu) şi reprezentarea materială a acestora (de exemplu, o documentaţie a procedeului) şi între opere şi drepturile aferente. Articolul mai conţine o definiţie a ``persoanei juridice executante'' al cărei loc s-ar găsi mai degrabă la secţiunea de definiţii, alături de definiţiile altor categorii de persoane, într-o sistematizare coerentă. Necesitatea şi importanţa recunoaşterii articolelor ştiinţifice primare. O deficienţă gravă a art. 74 este faptul că nu include articolul stiintific publicat, evaluat inter pares, ca rezultat al cercetarii. Virtual, toate analizele statistice ale cercetării, pe plan mondial, numără articolele evaluate inter pares (engl. peer-reviewed) de un fel sau de altul, ca principale rezultate. Normativele introduse de CNATDCU pentru evaluarea carierei cercetătorilor se axează pe aceste articole şi toate finanţările pentru cercetare, în România şi în orice alte ţări, solicită în principal, ca rezultate astfel de articole. Cu toate acestea, în lege, nu apar explicit. Articolele evaluate inter pares şi brevetele de invenţie sunt principalele mijloace prin care se diseminează rezultatele de cercetare şi sunt singurele mijloace pentru care există o evaluare şi o atestare independentă a celor 5 cerinţe ce trebuiesc îndeplinite simultan pentru ca o activitate (şi rezultatul acesteia) să fie considerată o activitate de cercetare--dezvoltare: noutate, creativitate, transferabilitate, planificare, impredictibilitate a rezultatului, precum şi substanţialitatea şi corectitudinea acestuia. Asupra oricăror altor rezultate, dintre cele enumerate la art. 74(1), există o îndoială privind aceste caracteristici---de unde nu rezultă că nu poate fi importantă recunoaşterea şi gestiunea lor. În concluzie, considerăm că articolele ştiinţifice primare, publicate după o recenzie inter pares (peer review) şi brevetele ar trebui identificate distinct ca reprezentând principalele rezultate de cercetare, alte obiecte fizice sau informaţionale fiind clasificate separat. Menţionăm că, deşi obiecte din categoriile menţionate la art. 74(1) pot fi rezultate de cercetare, sau pot fi generate cu necesitate în cursul activităţii de cercetare, există numeroase obiecte din aceste categorii care nu sunt de fapt rezultate de cercetare, nefiind noi şi nefiind rezultatul unei activităţi creative. Legea ar trebui să facă distincţia între cele care sunt generate în activităţile de cercetare şi cele care nu, cele care sunt rezultate propriuzise, noi, creative, transferabile etc, şi cele care nu, cele care nasc drepturi morale sau patrimoniale şi cele care nu (vezi mai jos). Fiecare categorie are, cu necesitate, un regim juridic specific şi de asemenea un regim contabil, de identificare, arhivare şi de confidenţialitate specific. Aceste specificităţi ar trebui reflectate diferenţiat în lege. Regimul propunerilor de cercetare. Propunerile de cercetare înglobează, de obicei, rezultatele unor activităţi anterioare de cercetare-dezvoltare, sunt produsul unei activităţi creative importante şi sunt opere protejate explicit prin legea 8/1996 (art. 7 punctul b, sub titlul de `proiecte ştiinţifice'). Propunerile de cercetare sunt documente confidenţiale, cu distribuţie strict limitată, care trebuie însă dezvăluite organizaţiilor de cercetare, finanţatorilor, evaluatorilor, etc. Regimul juridic al acestor propuneri şi obligaţiile diverşilor actori care intră în contact cu acestea ar putea fi stabilite prin lege şi în hotărârile de guvern care operaţionalizează competiţiile de finanţare, precum şi în legea privind deontologia cercetării. Aria de cuprindere a legii. În formularea actuală, art. 74 se referă la ``rezultatele activităţilor de cercetare-dezvoltare obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice'', ale căror tipuri le enumeră. Indiferent de unde ar fi finanţate însă, rezultatele activităţilor de cercetare-dezvoltare sunt de aceleaşi tipuri iar legea ar trebui sa normeze asupra tuturor activităţilor, deci aici nu ar mai trebui făcută calificarea ``în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice''. O secţiune a legii ar trebui să precizeze regimul general al rezultatelor, indiferent de sursa lor de finanţare; eventual o alta ar putea să stipuleze caracteristici specifice celor obţinute din fonduri publice. Formularea `derulării unui contract finanţat din fonduri publice', menţiunea ``persoanei juridice executante'' şi a `contractorului' introduc încă nişte diviziuni arbitrare şi nişte ambiguităţi. Se încadrează aici activităţile de cercetare ale cadrelor din universităţile publice? Dar ale doctoranzilor? Dar activităţile cu finanţare privată ale personalului din instituţiile publice (care sunt platite şi din fonduri provenind de la buget)? O revizuire spre clarificare şi sistematizare a acestor categorii ar permite încadrarea mai bună a diverselor situaţii care apar în practică.
OBSERVATIE Clarificarea categoriilor de drepturi aferente rezultatelor de cercetare
ro-og-57-2002-2022-art-75 (3 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-74 (4 comentarii)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
aa20220225 (5 comentarii) Comunicat Ad Astra privind reforma legislativă a cercetării, din 25 februarie 2022
Apartenenţa/proprietatea/custodia rezultatelor de cercetare-dezvoltare. Art. 75 prevede cui `aparţin rezultatele' de cercetare obtinute printr-un contract din fonduri publice şi cine le gestionează, ignorând însă complet categoria esenţială a {em autorilor} (de obicei, cercetători) care sunt singurii deţinători iniţiali ai drepturilor asupra rezultatelor şi confundând, foarte grav, rezultatele cu drepturile patrimoniale asupra acestora. De asemenea, articolul foloseşte o terminologie confuză, cu mai mulţi termeni pentru (aproximativ) aceeaşi noţiune, fără o coerenţă cu termenii similari din articolul anterior. Observăm, mai întâi, că apar nişte `contractori', noţiune care pare a se suprapune peste `persoanele juridice executante' din art. 74, dar care sunt numiţi diferit şi redefiniţi---într-un mod similar dar nu identic, situaţie care poate crea confuzii. Apoi, aici se vorbeşte de `contract de cercetare-dezvoltare sau inovare', în vreme ce la art. 74 de `rezultele activităţilor de cercetare-dezvoltare, obţinute în baza unui contract finanţat din fonduri publice'. Cititorul, care trebuie să aplice legea, se va întreba dacă un anumit rezultat şi un anumit contract se încadrează cumva la art. 74 sau 75 sau la ambele sau la niciunul. Dacă, de exemplu, pe contract scrie că e ``de inovare'' se încadrează la 75 dar nu la 74? Între `cercetări' [termen nedefinit nicăieri] (art 75(1)) şi `activităţi de cercetare-dezvoltare' (art 74(1)) se poate presupune, sau nu, ca există o suprapunere, însă divergenţa de formulare poate da naştere la nesfârşite dificultăţi de interpretare între părţi aflate într-un litigiu pe aceasta temă. În art. 75(1) este evocată legislaţia proprietăţii industriale şi a drepturilor de autor, fără a se preciza de ce legi este vorba. În materia drepturilor de autor, principala lege este legea 8/1996, care precizează, în esenţă, că drepturile de autor sunt de două feluri: patrimoniale (transferabile) şi morale (netransferabile) şi că acestea se nasc în proprietatea autorului care este practic întotdeauna o persoană fizică. Cele patrimoniale pot fi cesionate, cu eventuale limitări, prin nişte acte anume, altor persoane, fizice sau juridice. Dar, central în această chestiune este AUTORUL. Punctul (1) din art. 75 nu menţionează nicaieri acest autor, menţionează contractori, persoane juridice şi ``angajaţi ai acestora''. Dar, 'angajati' nu sunt numai autorii unui rezultat, iar autorii unui rezultat pot sa nu fie angajati. De exemplu, un doctorand nu este angajat, are un contract de studii cu universitatea (nu un contract de muncă), deşi proiectul sau doctoral este de obicei finanţat din fonduri publice. Si, atunci, cui apartin rezultatele? Autorului--adică doctorandului, zice legea 8/1996, universităţii sau 'angajaţilor' acesteia (adică nu doctorandului) s-ar putea argumenta că scrie în legea cercetării. Autori, deci proprietari ai drepturilor--cel putin iniţial--pot să fie şi alte persoane fizice, care nu au nicio relaţie contractuală directă cu ``persoana juridică executantă'' sau cu ``contractorul'', de exemplu angajat sau alt fel de colaborator al unui prestator de servicii sau alte persoane, din alte organizaţii din ţară sau din străinătate care contribuie la rezultatele respective, de exemplu în cadrul unor colaborări informale (adică nu bazate pe un act scris). Pot fi angajaţi ai universitatii sau institutului, alţii decât autorii, proprietari ai drepturilor (patrimoniale)? Logic ar fi că nu pot (în afara de cazul ca ar cumpără, privat, unele din aceste drepturi prin contracte de cesiune), dar textul art. 75(1) pare să permită această posibilitate, pentru ca vorbeşte de `angajaţi', nu de `autori'. Pot deţine drepturi autorii neangajaţi de un anumit ``contractor''? Art. 75(1) pare să excludă această posibilitate, dar ce se întâmplă atunci cu drepturile pe aceştia le au prin legea 8/1996, art 10--13? Natura `apartenenţei' rezultatelor Articolul 74 şi 75 vorbesc despre `persoane juridice', respectiv `contractori persoane juridice' care ar obţine nişte rezultate, în mod `nemijlocit' în cadrul unor contracte. În realitate, cei care obţin rezultate propriuzise de cercetare într-un astfel de contract sunt întotdeauna cercetătorii, autori, care pot fi angajaţi sau nu. Unele drepturi patrimoniale aferente acestor rezultate pot fi transferate respectivilor contractori (dar nu şi drepturile morale). La art. 75(2) apar doi termeni noi: proprietarul şi administrarea proprietăţii. begin{quote} Legea cercetării, art. 75(2) Rezultatele cercetărilor prevăzute la alin. (1) sunt administrate de proprietarii acestora, cu toate drepturile care decurg din calitatea de proprietar end{quote} Acest proprietar, sau termenul 'proprietate' nu apare nicăieri în altă parte. S-ar putea presupune că e vorba de proprietatea intelectuală, adică proprietatea drepturilor patrimoniale menţionate în legea 8/1996 şi respectiv 64/1991 (a brevetelor de invenţie). Dar acolo e vorba de proprietatea asupra unor {em drepturi} specifice, enumerate, în vreme ce în art. 75 este vorba de aşa zisa proprietate asupra {em rezultatelor în sine}. Mai mult, unele dintre rezultatele menţionate la art. 74(1), de exemplu `procedeele' (în sine) sunt excluse de la protejarea prin drepturi de autor (art. 9 din legea 8/1996), deci nu pot naşte drepturi în proprietatea cuiva---nici pomeneală să se găseasca chiar acestea într-o astfel de proprietate. În sfârşit, de ce ar fi obligat, aşa cum pare a fi prin (2), proprietarul (indiferent cine ar fi acesta şi ce ar avea de fapt în proprietate) să-şi administreze singur proprietatea!? De ce nu poate delega această activitate unei alte entităţi (cum ar putea fi, să zicem, un organism de gestiune colectivă a drepturilor de autor)? Punctul (2) ar părea să-i interzică, pur şi simplu, acest lucru. Ce se întâmplă în cazul unor coproprietari care au obţinut împreună un rezultat (de exemplu, coautori în sensul art. 6 din Legea 8/1996)? Subiectul devine şi mai confuz la punctele (3) şi (4): apare o `custodie' ce priveşte `documentaţiile, colecţiile şi bazele de date de interes naţional'. Doar aceste trei categorii. Alte categorii de rezultate de cercetare de la art. 74(1) nu sunt menţionate ca şi când nu ar putea fi `de interes naţional'. Această `custodie' nu poate fi exercitată de oricine, ci numai de anumite organizaţii desemnate de autoritatea de stat. Dar aceasta pare în contradicţie cu 75(2) care spune că proprietarii rezultatelor sunt cei care le administrează. Ar rezulta că e o distincţie între `administrare' şi `custodie'? În fine, punctul (4) prevede ce se întâmplă cu această `custodie' în cazul în care o astfel de organizaţie dispare, de exemplu se privatizează: la dispoziţia autorităţii de stat, custodia este încredinţată altcuiva. Deşi sensul `custodiei', `administraţiei' şi `proprietăţii' în acest articol de lege nu sunt definite, ansamblul pare să sugereze un fel de drept al autorităţii de stat de a {em expropria,} prin simplu ordin, fără a se menţiona vreo despăgubire, unele drepturi patrimoniale asupra anumitor categorii de rezultate de cercetare în numele ``importanţei naţionale'', situaţie care ar părea să contravină obligaţiei constituţionale a statului de a garanta proprietatea.
actualizat la 2024-12-19 18:54:39