Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
[Legislaţia cercetării]
< art. 75 ]
ro-og-57-2002
[ art. 77 >
(1) Rezultatele cercetării-dezvoltării se înregistrează în contabilitate conform reglementărilor contabile aplicabile. Activele fixe corporale şi necorporale, rezultate ale cercetării-dezvoltării, pot fi transferate către alte entităţi în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de contractele de finanţare. (2) Achiziţiile efectuate în vederea executării contractului se înregistrează în contabilitate potrivit legislaţiei în vigoare.
OBSERVATIE Direcţia reformei regimului rezultatelor de cercetare.
ro-og-57-2002-2022-art-74 (4 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-75 (3 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-76 (2 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-77 (3 comentarii)
ro-hg-1265-2004 (3 comentarii) Norme metodologice privind programele, proiectele şi acţiunile cuprinse în PNCDI
ro-hg-1266-2004 (3 comentarii) Norme metodologice privind programele, proiectele şi acţiunile cuprinse în planurile sectoriale.
ro-lege-8-1996 (2 comentarii) Drepturile de autor şi drepturile conexe
ro-lege-64-1991 (1 comentariu) Legea 64/1991 privind brevetele de invenţie.
ro-lege-16-1996 (1 comentariu) Arhivele naţionale.
ue-recomandare-416-2008 (1 comentariu) Gestionarea proprietăţii intelectuale în activităţile de
transfer de cunoştinţe şi Codul de bune practici pentru
universităţi şi alte organizaţii publice de cercetare
opensci2020 (1 comentariu) Politica stiintei deschise (la nivelul UE)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
aa20220225 (5 comentarii) Comunicat Ad Astra privind reforma legislativă a cercetării, din 25 februarie 2022
Considerăm că scopul general al revizuirii regimului rezultatelor de cercetare ar trebui să includă modernizarea acestuia în conformitate cu: - politicile UE, politicile naţionale şi bunele practici emergente privind ştiinţa deschisă - recomandările UE privind valorificarea rezultatelor de cercetare - legislaţia naţională şi europeană privind dreptul de autor, drepturile conexe, brevetarea, arhivarea şi regimul informaţiilor clasificate - necesitatea programatică a introducerii unui regim care să stimuleze pozitiv cercetătorii să îşi valorifice rezultatele în aplicaţii practice, inclusiv comerciale.
OBSERVATIE Înregistrarea şi transferul rezultatelor de cercetare.
ro-og-57-2002-2022-art-76 (2 comentarii)
ro-og-57-2002-2022-art-77 (3 comentarii)
p-aa-rezultate (6 comentarii) Clarificarea regimului rezultatelor de cercetare, integrarea ştiinţei deschise.
aa20220225 (5 comentarii) Comunicat Ad Astra privind reforma legislativă a cercetării, din 25 februarie 2022
Este neclar daca registrul special al rezultatelor, prevazut la art. 77 satisface şi cerinţele de la art 76. Este registrul prin care se înregistrează în contabilitate, sau este un alt registru? La art. 77 vorbeste de 'fiecare dintre persoanele juridice executante', dar acest termen, mentionat anterior la art 74, se referea executantii unor contracte de finantare din fonduri publice. Ce se intampla cu rezultatele obtinute prin alte contracte de finantare, sau in alt fel? Trebuie inregistrate!? Conform Art. 76, da, trebuie înregistrate, pentru că nu califică 'rezultatele cercetării' care trebuie înregistrate ca fiind din fonduri publice; conform art. 77, da, trebuie înregistrate (pentru că vorbeşte de `toate rezultatele cercetării') şi nu, pentru că vorbeşte de 'persoanele juridice executante' care sunt definite la art. 74 ca referindu-se la contractele din fonduri publice şi, oricum, se presupune că sunt executanţi într-un contract care prevede acest rol. Formularea pare să facă o confuzie între un rezultat şi un drept patrimonial. Dreptul patrimonial face obiectul unei proprietăţi, poate fi transferat, în totalitate sau în parte, catre unul sau mai mulţi destinatari, simultan sau eşalonat în timp, deci poate fi considerat un activ din punct de vedere contabil. Dar, nu toate rezultatele nasc drepturi patrimoniale, niciunul dintre aceste drepturi nu se naşte în proprietatea `persoanei juridice executante' ci, practic întotdeauna, în proprietatea autorilor iar unele dintre aceste drepturi pot fi transferate unor persoane juridice (fie ele şi `executante'), altele nu. Prin urmare, în contabilitatea persoanei juridice ar trebui inregistrare acele drepturi {em patrimoniale} pe care persoana juridică {em le detine} (le are în proprietate), împreună cu actele prin care le-a dobândit---aceste drepturi putând fi dobândite doar printr-un transfer de la autorii lor (în consecinţa contractului de muncă al acestora şi prin alte acte). De asemenea, este de presupus că şi actele prin care se transferă (eventual se vând, sau se închiriază) unele dintre aceste drepturi ar trebui înregistrate. E de neimaginat că doar unele dintre aceste proprietăţi (obţinute prin contracte din fonduri publice) ar putea trebui înregistrate în contabilitate iar altele nu, pentru că orice persoană juridică trebuie să ţină evidenţa tuturor proprietăţilor sale, dar formularea din legea cercetării pare să se limiteze la acestea. Pe de altă parte, este rezonabil de presupus că persoana juridică trebuie să ţină o evidenţă a tuturor activităţilor, cu efectele (şi rezultatele acestora) deci ar trebui să fie arhivate şi conservate obiectele sau documentaţiile generate în cursul activităţilor, chiar dacă aceste rezultate nu sunt active transferabile. Chestiunea arhivelor de cercetare nu este atinsă în legea cercetării (cu excepţia unei menţiuni pasagere, dar pentru unele rezultate, la art. 74(1) punctul e), dar este descrisă în termeni general în Legea 16/1996 privind arhivele naţionale. Legea cercetării ar trebui să precizeze obligaţiile specifice ale organizaţiilor de cercetare şi ale celor de finanţare a cercetării, ale cercetătorilor şi altor deţinători de arhive din sistem în raport cu aceste arhive şi interacţiunea lor cu Arhivele Naţionale. Legea ar trebui să clarifice şi relaţia între obligaţiile de arhivare, politicile ştiinţei deschise şi diversele categorii de patrimonii, menţionate în lege fără definiţii, (de exemplu ``patrimoniul ştiinţific naţional'' pe care guvernul trebuie să-l protejeze conform art. 3 (3) c din legea cercetării). De asemenea, ar trebui clarificată relaţia dintre aceste arhive şi infrastructură, unele dintre arhive constituind baza pentru activităţi ulterioare de cercetare.
actualizat la 2024-12-19 18:54:39