Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
ro-lege-1-2011-2022-art-221
CITAT: (1) Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului îşi realizează atribuţiile în domeniul cercetării prin Autoritatea Naţională de Cercetare Ştiinţifică, conform legii. (2) În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice colaborează cu Consiliul Naţional al Rectorilor sau cu alte structuri asociative ale universităţilor, cu autorităţi şi asociaţii profesionale şi ştiinţifice naţionale şi internaţionale reprezentative, federaţii sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învăţământ superior şi cercetare, precum şi cu federaţii studenţeşti legal constituite la nivel naţional. Reprezentanţii acestor structuri sunt parteneri de dialog social.
ro-lege-206-2004-2022-art-6
CITAT: În sensul prezentei legi, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare este Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
ro-lege-319-2003-2022-art-2
CITAT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării*), denumit în continuare autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate cu responsabilităţi directe în calificarea şi certificarea resurselor umane ale activităţii de cercetare-dezvoltare. *) Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, noua denumire a ministerului este Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.ro-lege-319-2003-2022-art-25
CITAT: (1) La încetarea activităţii în instituţie sau unitate, personalul de cercetare-dezvoltare nu poate folosi rezultatele ştiinţifice şi tehnice care au fost obţinute în unitate în cadrul unor lucrări finanţate din fonduri publice, pe o durată de cel puţin 5 ani, fără acordul finanţatorului. (2) Nerespectarea angajamentului prevăzut la alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă echivalentă cu 20 de salarii de CS I, la gradaţia maximă. (3) Plata amenzii nu exonerează contravenienţii de la plata daunelor provocate. (4) Contravenţia se constatăşi amenda corespunzătoare se aplică de reprezentantul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare sub a cărei autoritate se află unitatea de cercetare-dezvoltare prejudiciată. (5) Contravenţiei prevăzute la alin. (2) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.ro-lege-319-2003-2022-art-31
CITAT: Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi ordonatorii principali de credite care finanţează activităţi de cercetare-dezvoltare asigură cadrul de reglementare compatibil cu spaţiul european şi mondial al cercetării-dezvoltării, pentru accesul cercetătorilor la patrimoniul tehnic şi ştiinţific, în condiţiile legii, şi pentru asigurarea unor condiţii atractive de muncă.ro-lege-319-2003-2022-art-38
CITAT: În termde 6 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va elabora Codul de eticăşi deontologie profesională a personalului de cercetare-dezvoltare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. #CIN NOTĂ: Repucem mai ai jos prevederile art. 41 din Legea nr. 45/2009 (#M1). #M1 (1) Personalul contractual al unităţilor de cercetare-dezvoltare reorganizate se preia de noua unitate, fără concurs. (2) Ocuparea funcţiilor de director general sau director, după caz, la unităţile şi instituţiile de drept public de cercetare-dezvoltare prevăzute la art. 28 se face prin concurs, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit o singură dată pentru o perioadă de cel mult 4 ani, cu respectarea legislaţiei în vigoare. La concursul pentru ocuparea funcţiei de director pot candida absolvenţi cu studii superioare, cu sau fără grad ştiinţific, cu experienţă managerială, prin derogare de la prevederile Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare. (3) Din comisia de concurs pentru ocuparea funcţiei de director general face parte câte un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, al Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării şi al ASAS.
ro-og-57-2002-2022-art-4
CITAT: (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administraţiei publice centrale de specialitate, care exercită atribuţiile autorităţii de stat pentru domeniul cercetării-dezvoltării. (2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, în principal, următoarele atribuţii în domeniu: a) elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale; b) asigurarea cadrului instituţional pentru aplicarea Strategiei naţionale; c) coordonarea la nivel naţional a politicilor guvernamentale; d) stimularea, susţinerea, dezvoltarea şi monitorizarea activităţii de cercetare-dezvoltare; e) conducerea, în cazuri deosebite, a unor programe de cercetare-dezvoltare şi inovare sau părţi din acestea. (3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Română, care au alocate prin buget fonduri pentru cercetare, finanţează din acestea programe proprii sau sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu strategia şi politicile naţionale în domeniu.ro-og-57-2002-2022-art-71
CITAT: Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi ministerele de resort, pentru domeniile proprii, coopereazăşi asigură parteneriatul între academii, învăţământ, cercetare şi industrie, în scopul valorificării cunoştinţelor, prin: a) stimularea realizării temelor de cercetare-dezvoltare de echipe comune din unităţi, institute de cercetare-dezvoltare, academii şi instituţii de învăţământ superior; b) stimularea finanţării cu prioritate a temelor cu aplicabilitate imediată, solicitate de industrie sau de alte ramuri economice; c) programe de formare profesională în care elevii şi studenţii efectuează stagii de pregătire şi practică în unităţi şi instituţii de cercetare care au bază materialăşi resurse umane specializate; d) programe de asistenţă tehnicăşi servicii între unităţi şi instituţii de cercetare-dezvoltare şi agenţi economici, care aplică rezultatele programelor de cercetare-dezvoltare; e) participarea cercetătorilor şi specialiştilor din unităţile de cercetare-dezvoltare la formele de pregătire postuniversitară, respectiv de formare continuă, organizate în instituţiile de învăţământ superior acreditate.ro-og-57-2002-2022-art-72
CITAT: (1) Pentru fiecare dintre domeniile de interes naţional în care se desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare, finanţate din fonduri publice, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare iniţiază organizarea anuală de conferinţe cu participare internaţională, la care participă cu lucrări ştiinţifice unităţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare de profil. (2) Aceste manifestări vor contribui la promovarea tendinţelor şi direcţiilor de cercetare-dezvoltare în domeniu, care vor fi incluse în programele naţionale anuale.
ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-1a
CITAT: Etica și integritatea C-I: cercetătorii, procesele de cercetare și sistemul de C-I în ansamblu ar trebui să respecte norme și practici stricte în materie de etică și integritate, care stau la baza unei cercetări responsabile și demne de încredere, fără interferențe necuvenite – o condiție prealabilă pentru atingerea excelenței – care susțin responsabilitatea cercetătorilor în ceea ce privește evitarea lipsei de imparțialitate și a „scurtăturilor” metodologice și combaterea răspândirii pseudoștiințelor și a dezinformării prin intensificarea eforturilor de diseminare a informațiilor științifice și a pedagogiei aferente;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2m
CITAT: Sinergii între programele de finanțare ale Uniunii, cele naționale și cele regionale: sinergiile dintre programele de finanțare ale Uniunii și schemele naționale și regionale de finanțare a C-I ar trebui să fie ghidate de valorile și principiile prevăzute în prezenta recomandare și să fie încurajate, operaționalizate și consolidate, pe baza unor orientări bine stabilite pentru punerea lor în aplicare, în special între Orizont Europa, politica de coeziune și Mecanismul de reziliență și redresare;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2o
CITAT: Sprijin pentru garantarea și acordarea de prioritate investițiilor pe termen lung și reformelor de politică în domeniul C-I: la toate nivelurile de guvernanță (al Uniunii, național și regional), cu o mai bună coordonare și participare intersectorială, inclusiv cu spații de testare în materie de reglementare și cu clauze de experimentare; ar trebui să existe o legătură strânsă între conceperea, punerea în aplicare și evaluarea lor, astfel încât să se maximizeze sinergiile și impactul;ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-2p
CITAT: Coordonarea investițiilor în domeniul C-I: prin sprijinirea identificării și a implementării de investiții și reforme coordonate, în vederea consolidării dimensiunii SEC la toate nivelurile de guvernanță din Uniune și a maximizării impactului lor în beneficiul sistemelor științifice și de inovare ale Uniunii, precum și prin stimularea interoperabilității sistemelor pe baza lecțiilor învățate de pe urma programării în comun și a infrastructurilor europene de cercetare.
actualizat la 2023-12-07 18:14:07