Pagina Ad Astra pentru dezbaterea
reformei legislative. Materialele postate aici nu reprezintă neapărat
opinia asociaţiei Ad Astra sau a membrilor acesteia, afară de cazul că este
specificat altminteri. Aşteptăm contribuţii la adresa: dezbatere@legislatie.ad-astra.ro. Mai multe detalii ... |
ro-lege-1-2011-2022-art-130
CITAT: (1) Instituţiile de învăţământ superior adoptă un cod de eticăşi deontologie profesională universitară. Acesta face parte din Carta universitarăşi include obligatoriu: a) stabilirea situaţiilor de conflicte de interese şi incompatibilităţi; b) prevederea că persoanele care se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv nu pot ocupa concomitent funcţii astfel încât unul sau una să se afle faţă de celălalt sau cealaltă într-o poziţie de conducere, control, autoritate sau evaluare instituţională la orice nivel în aceeaşi universitate şi nu pot fi numiţi în comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs ale căror decizii afectează soţii, rudele sau afinii până la gradul al III-lea inclusiv; c) măsurile educaţionale, administrative şi tehnice care se iau pentru garantarea originalităţii lucrărilor de licenţă, master, doctorat, articolelor ştiinţifice sau a altor asemenea lucrări, precum şi sancţiunile aferente. (2) Rectorul universităţii are obligaţia să prezinte anual, cel târziu până în prima zi lucrătoare a lunii aprilie a fiecărui an, un raport privind starea universităţii. Raportul este făcut public pe site-ul universităţii şi este transmis tuturor părţilor interesate. Acest raport include cel puţin: a) situaţia financiară a universităţii, pe surse de finanţare şi tipuri de cheltuieli; b) situaţia fiecărui program de studii; c) situaţia personalului instituţiei; d) rezultatele activităţilor de cercetare; e) situaţia asigurării calităţii activităţilor din cadrul universităţii; f) situaţia respectării eticii universitare şi a eticii activităţilor de cercetare; g) situaţia posturilor vacante; h) situaţia inserţiei profesionale a absolvenţilor din promoţiile precedente. (3) Raportul anual al rectorului este o componentă a răspunderii publice şi constituie o condiţie fundamentală pentru accesul la finanţările din bugetul public.ro-lege-1-2011-2022-art-190
CITAT: (1) La sfârşitul fiecărui an bugetar, conducerea universităţii prezintă senatului universitar un raport referitor la cuantumul regiei pentru granturile de cercetare şi la modul în care regia a fost cheltuită. (2) Cuantumul maximal al regiei pentru granturile şi contractele de cercetare este stabilit de finanţator sau de autoritatea contractantăşi nu poate fi modificat pe perioada derulării acestora.ro-lege-1-2011-2022-art-220
CITAT: (1) Pentru monitorizarea eficienţei manageriale, a echităţii şi a relevanţei învăţământului superior pentru piaţa muncii, se stabileşte, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, un sistem de indicatori statistici de referinţă pentru învăţământul superior, corelat cu sistemele de indicatori statistici de referinţă la nivel european din domeniu. (2) Sistemul de indicatori va fi elaborat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin consultarea Consiliului Naţional de Statisticăşi Prognoză a Învăţământului Superior (CNSPIS), a ARACIS, a CNCS, a CNFIS, a CNATDCU şi a Autorităţii Naţionale pentru Calificări, şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Raportul anual privind starea învăţământului superior se bazează pe indicatorii prevăzuţi la alin. (1).ro-lege-1-2011-2022-art-303
CITAT: (1) Rezultatele şi performanţele activităţilor didactice şi de cercetare ale personalului didactic şi de cercetare dintr-o universitate sunt evaluate periodic, la intervale de maximum 5 ani. Această evaluare se face în conformitate cu o metodologie aprobatăşi aplicată de către senatul universitar. (2) Evaluarea de către studenţi a prestaţiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluărilor sunt informaţii publice. (3) Salarizarea personalului didactic şi de cercetare se face şi în funcţie de rezultatele şi performanţele acestuia, conform legii. (4) Contractele de muncă ale personalului didactic şi de cercetare includ asumarea de către angajat a unor standarde minimale ale rezultatelor activităţilor didactice şi de cercetare, aprobate de către senatul universitar, şi clauze privind sancţionarea angajatului în condiţiile neîndeplinirii acestor standarde minimale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.ro-lege-1-2011-2022-art-306
CITAT: (1) La nivelul fiecărei universităţi funcţionează comisia de etică universitară. (2) Structura şi componenţa comisiei de etică universitară este propusă de consiliul de administraţie, avizată de senatul universitar şi aprobată de rector. Membrii comisiei sunt persoane cu prestigiu profesional şi autoritate morală. Nu pot fi membri ai comisiei de etică universitară persoanele care ocupă vreuna dintre funcţiile: rector, prorector, decan, prodecan, director administrativ, director de departament sau de unitate de cercetare-dezvoltare, proiectare, microproducţie. (3) Comisia de etică universitară are următoarele atribuţii: a) analizeazăşi soluţionează abaterile de la etica universitară, pe baza sesizărilor sau prin autosesizare, conform Codului de eticăşi deontologie universitară; b) realizează un raport anual referitor la situaţia respectării eticii universitare şi a eticii activităţilor de cercetare, care se prezintă rectorului, senatului universitar şi constituie un document public; c) contribuie la elaborarea Codului de eticăşi deontologie universitară, care se propune senatului universitar pentru adoptare şi includere în Carta universitară; d) atribuţiile stabilite de Legea nr. 206/2004, cu modificările şi completările ulterioare; e) alte atribuţii prevăzute de prezenta lege sau stabilite conform Cartei universitare, conform legii.
ro-og-57-2002-2022-art-60 (2 comentarii)
CITAT: (1) Programele şi proiectele de cercetare-dezvoltare şi inovare, acţiunile cuprinse în Planul naţional, planurile sectoriale şi alte programe de cercetare-dezvoltare, precum şi finanţarea instituţională de bazăşi finanţarea instituţională complementară de susţinere a performanţei se realizează pe bază de contracte de finanţare. (1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), programele şi proiectele de cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi acţiunile cuprinse în Planul naţional, în planurile sectoriale şi în programele-nucleu finanţate din surse bugetare se realizează pe bază de contracte de finanţare. (2) Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor prevăzute la alin. (1^1) se elaborează de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.ro-og-57-2002-2022-art-4
CITAT: (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administraţiei publice centrale de specialitate, care exercită atribuţiile autorităţii de stat pentru domeniul cercetării-dezvoltării. (2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, în principal, următoarele atribuţii în domeniu: a) elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale; b) asigurarea cadrului instituţional pentru aplicarea Strategiei naţionale; c) coordonarea la nivel naţional a politicilor guvernamentale; d) stimularea, susţinerea, dezvoltarea şi monitorizarea activităţii de cercetare-dezvoltare; e) conducerea, în cazuri deosebite, a unor programe de cercetare-dezvoltare şi inovare sau părţi din acestea. (3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Română, care au alocate prin buget fonduri pentru cercetare, finanţează din acestea programe proprii sau sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu strategia şi politicile naţionale în domeniu.
ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-7
CITAT: Comisia și statele membre ar trebui să pună în aplicare un mecanism de coordonare consolidat, pentru a asigura progresul către prioritățile SEC. Acesta ar trebui să includă coordonarea și sprijinul la nivelul Uniunii, din etapele de planificare strategică și de concepere până la etapele de punere în aplicare și de monitorizare, printr-o serie de instrumente și procese de politică mai simple și mai puțin împovărătoare: — o agendă de politici privind SEC aprobată de Consiliu, care să stabilească acțiunile SEC care urmează să fie puse în aplicare în comun și pe bază voluntară, într-un mod coordonat și flexibil, fără a crește sarcina administrativă a statelor membre, în sprijinul principiilor pentru C-I și al priorităților SEC stabilite în prezenta recomandare și ca răspuns la provocările cu care se confruntă comunitățile de C-I de la nivelul Uniunii și de la nivel național și societatea în ansamblu. Agenda de politici privind SEC ar trebui să fie clară, fezabilă și să ofere o valoare adăugată reală pentru Uniune, definind și descriind fiecare acțiune în vederea punerii sale în aplicare (la nivelul Uniunii și/sau la nivel național); — un proces național sau un instrument de politici adaptat, utilizat în mod voluntar de fiecare stat membru, de exemplu sub forma unei strategii, a unui plan de acțiune național sau a unei foi de parcurs naționale privind SEC, pentru a identifica măsurile în curs de desfășurare sau planificate la nivel național sau regional care contribuie la punerea în aplicare a agendei de politici privind SEC și la alte domenii prioritare de acțiune comună; — o platformă online ușor de utilizat, dedicată politicilor privind SEC, pentru informarea cu privire la (i) punerea în aplicare a agendei de politici privind SEC la nivelul Uniunii și la nivel național și la (ii) alte investiții, reforme și activități relevante care sprijină principiile și domeniile prioritare SEC stabilite în prezenta recomandare. Platforma online pentru politicile privind SEC ar trebui să se bazeze pe resursele și instrumentele existente și să reducă sarcina administrativă pentru statele membre și pentru Comisie.ue-recomandare-2122-2021-2022-rec-8
CITAT: Statele membre și Comisia ar trebui să pună în aplicare un mecanism de monitorizare consolidat, pentru a asigura o bază adecvată pentru elaborarea de politici bazate pe date concrete în cadrul SEC și pentru a furniza dovezi și analize în contextul semestrului european. Acesta ar trebui să includă următoarele: — un tablou de bord al SEC, care să monitorizeze progresele către atingerea obiectivelor SEC la nivelul Uniunii, și un tablou de bord mai detaliat care să monitorizeze progresele către atingerea obiectivelor SEC la nivel național, printr-o combinație bogată de indicatori relevanți de intrare, de rezultat și de impact și analize calitative care să țină seama de diferitele circumstanțe ale statelor membre și să fie legate de prioritățile SEC. Tabloul de bord al SEC ar trebui actualizat periodic. Tabloul de bord al SEC ar trebui să evalueze consolidarea generală și progresul colectiv al priorităților SEC și ar trebui să prezinte doar date agregate la nivelul Uniunii; — dialoguri periodice în materie de politici între statele membre și Comisie, atât la nivel bilateral, cât și multilateral, pentru a evalua și a orienta în mod activ punerea în aplicare a agendei de politici privind SEC, în special prin schimbul de bune practici și prin exerciții de învățare reciprocă, vor avea loc inclusiv în cadrul forumului SEC, în pofida altor dialoguri în materie de politici din cadrul Comitetului pentru Spațiul european de cercetare și inovare. Comisia va oferi sprijin suplimentar prin mecanismul de sprijin al politicilor din cadrul programului Orizont și prin instrumentul de sprijin tehnic.
Un sistem de monitorizare e un criteriu al condiţiei favorizante.ue-regulament-1060-2021 REGULAMENTUL (UE) 2021/1060 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize
CITAT: CRITERIILE CONDIŢIEI FAVORIZANTE DE LA OBIECTIVUL DE POLITICA 1: Obiectivul de politica 1. O Europă mai inteligentă, prin promovarea unei transformări economice inovatoare și inteligente Conditia favorizanta: Buna guvernanță a strategiei naționale sau regionale de specializare inteligentă Strategia sau strategiile de specializare inteligentă trebuie să fie sprijinită (e) de: 1. O analiză la zi a provocărilor existente în ceea ce privește diseminarea inovării și digitalizarea; 2. Existența unei instituții sau a unui organism național/regional competent care să fie responsabil cu managementul strategiei de specializare inteligentă; 3. Instrumente de monitorizare și evaluare pentru a măsura performanțele în direcția atingerii obiectivelor strategiei; 4. Existența unei cooperări funcționale între părțile interesate („procesul de descoperire antreprenorială”); 5. Acțiuni necesare pentru îmbunătățirea sistemelor de cercetare și inovare naționale sau regionale, după caz; 6. Acțiuni de sprijinire a tranziției industriale, după caz; 7. Măsuri de consolidare a cooperării cu partenerii din afara unui anumit stat membru în domeniile prioritare sprijinite de strategia de specializare inteligentă.
actualizat la 2024-12-19 18:54:39